JIVAMUKTI JOGA
Praktyka, która rozpoczyna się na macie i prowadzi poza nią
Zakorzeniony w tradycji i filozofii jogi styl Jivamukti, opiera się na formie vinyasy - płynnych ruchów/przejść między asanami, synchronizowanych z oddechem. Każde zajęcia zawierają elementy stałe jak i zmienne dzięki czemu każda praktyka jest unikalna. W tym stylu kluczową rolę odgrywa Nada (dźwięk) - rozumiany jako świadome słuchanie instrukcji ale też aktywna obecność muzyki podczas zajęć. Nauczyciel nie ćwiczy z grupą - prowadzi praktykę jedynie głosem, co rozwija uważność i zdolność koncentracji. Kluczowym elementem jest także asysta nauczyciela - to nie korekta błędów, lecz forma wsparcia i pokazania kierunku, do którego zmierzamy w danej asanie. Muzyka i wspólne intonowanie mantr pomagają stymulować przepływ energii i pogłębiają doświadczenie praktyki.
JIVAMUKTI SPIRITUAL WARRIOR
Stała sekwencja, stały rytm, dyscyplina
Dynamiczna, stała sekwencja w nurcie Jivamukti jogi - stworzona z myślą o osobach, które mają ograniczony czas na praktykę, zajęcia trwają 75min a ich powtarzalna struktura pomaga w obserwacji własnych postępów oraz zapamiętaniu sekwencji, którą możesz praktykować wszędzie. Taki rodzaj praktyki sprzyja przeniesieniu jogi z zajęć grupowych do własnego domu.
NAVAKARANA VinyāsaTM
Transformacja poprzez ruch, prowadzony oddechem Ujjayi
NAVAKARANA VinyāsaTM to metoda wymyślona, opracowana i rozwinięta przez Daria Calvaruso po ponad 20 latach jego studiów, badań, praktyki i nauczania. Jest dwuwymiarową formą sztuki: metodologią praktyki vinyās i sztuką samotransformacji. Dosłownie oznacza „kompozycję dziewięciu jednostek ruchu”:
- „nava” (dziewięć),
- „karaṇa” (jednostka ruchu)
- „vinyāsa” (kompozycja).
Navakaraṇa oznacza ciągłą transformację jednostki „nava” (nowa lub ciągła zmiana), „karaṇa” (proces transformacji) i ma na celu zasianie w praktykujących nasion samobadania i samopoznania. Navakaraṇa składa się z 36 sekwencji (krama) ułożonych w 12 serii (sārāṇi). Każda sekwencja działa integralnie i holistycznie na poziomie fizycznym, energetycznym i mentalnym. Ruchy (karaṇy) układane są w kompozycje (vinyāsy) o określonych ramach i zasadach opartych na regułach kinestetyki.Każda sekwencja zawiera dziewięć (nava) podstawowych kategorii ruchów (karaṇa): neutralne, skłony, gięcia, rozciąganie boczne, skręty, pozycje odwrócone, pozycje równoważne, wzmacniające i regenerujące. Navakaraṇa Vinyāsa prowadzona jest w stosownym tempie (laya) do charakterystycznej melodii (svara) przy akompaniamencie nieodłącznego elementu praktyki jakim jest dźwięk oddechu ujjāyī. Tempo oraz ujjāyī stanowią trzon metody Navakaraṇa, dlatego nie warto z nich rezygnować kosztem osiągnięcia danej pozycji. Jest wręcz odwrotnie - praktykujący mają pełną swobodę dostosowania ruchów i pozycji do własnych możliwości, zachowując harmonijne tempo w trakcie całej praktyki. Dzięki wszystkim tym komponentom Navakaraṇis zatapiają się w praktykę, w której myśli milkną.
- „nava” (dziewięć),
- „karaṇa” (jednostka ruchu)
- „vinyāsa” (kompozycja).
Navakaraṇa oznacza ciągłą transformację jednostki „nava” (nowa lub ciągła zmiana), „karaṇa” (proces transformacji) i ma na celu zasianie w praktykujących nasion samobadania i samopoznania. Navakaraṇa składa się z 36 sekwencji (krama) ułożonych w 12 serii (sārāṇi). Każda sekwencja działa integralnie i holistycznie na poziomie fizycznym, energetycznym i mentalnym. Ruchy (karaṇy) układane są w kompozycje (vinyāsy) o określonych ramach i zasadach opartych na regułach kinestetyki.Każda sekwencja zawiera dziewięć (nava) podstawowych kategorii ruchów (karaṇa): neutralne, skłony, gięcia, rozciąganie boczne, skręty, pozycje odwrócone, pozycje równoważne, wzmacniające i regenerujące. Navakaraṇa Vinyāsa prowadzona jest w stosownym tempie (laya) do charakterystycznej melodii (svara) przy akompaniamencie nieodłącznego elementu praktyki jakim jest dźwięk oddechu ujjāyī. Tempo oraz ujjāyī stanowią trzon metody Navakaraṇa, dlatego nie warto z nich rezygnować kosztem osiągnięcia danej pozycji. Jest wręcz odwrotnie - praktykujący mają pełną swobodę dostosowania ruchów i pozycji do własnych możliwości, zachowując harmonijne tempo w trakcie całej praktyki. Dzięki wszystkim tym komponentom Navakaraṇis zatapiają się w praktykę, w której myśli milkną.
JOGA KLASYCZNA
Precyzja. Struktura. Stabilny fundament
Forma Hatha Jogi zakorzeniona w tradycyjnej metodzie według jogi B.K.S.Iyengara. Charakteryzuje się dbałością o technikę wykonywania asan, szczegóły dot. ustawiania ciała w poszczególnych pozycjach, co pomaga rozwijać świadomość ciała i uważność ruchu. W praktyce korzysta się z pomocy tj. klocki, paski, koce czy wałki aby dostosowywać pozycje do indywidualnych potrzeb, możliwości czy też ograniczeń i dodatkowo wspomagać możliwość pogłębiania pozycji lub pozostawania w nich na dłużej. Podczas zajęć praktykujemy również elementy Pranayamy - praktyki oddechowe, które wspierają koncentrację, wpływają na układ nerwowy i pogłębiają efekty praktyki.
VINYASA JOGA
Tam gdzie oddech spotyka ruch
Dynamiczna i energetyzująca forma praktyki, w której asany (pozycje jogi) łączone są w płynne sekwencje zsynchronizowane z oddechem. Ta forma jogi charakteryzuje się płynnością przejść pomiędzy asanami, w umiarkowanym po intensywne tempo. Sekwencje mogą być stałe jak np. Powitanie Słońca (Surya Namaskar), jak i zmienne, dostosowane do założeń danej praktyki. Praktyka vinyasy, pomimo intensywności, zachowuje uważność na oddechu i obserwacji ciała, dzięki czemu ma też szansę stać się formą medytacji w ruchu.
JOGA YIN
Przeciwwaga dla pośpiechu
Głęboka praca w bezruchu, spokojna, introspektywna forma praktyki, która pozwala dotrzeć do tkanek mniej elastycznych niż te, które są aktywowane podczas dynamicznej praktyki. Pozycje w jodze Yin utrzymywane są znacznie dłużej niż w innych stylach, dzięki czemu możliwe jest oddziaływanie na głębsze warstwy tkanki łącznej, w tym powięzi i ścięgna. Joga Yin jest doskonałym uzupełnieniem bardziej aktywnych, dynamicznych form jogi.
JOGA YANG-YIN
Harmonia i równowaga
Styl łączący dwa podejścia - dynamiczną, energetyzującą praktykę Yang oraz spokojną, głęboko regenerującą formę Yijn. W pierwszej części zajęć skupiamy się na płynnych sekwencjach ruchu, które wzmacniają i rozgrzewają ciało, druga część zajęć przechodzi w spokojne, statyczne asany, pozycje utrzymywane przez kilka minut, co pozwala dotrzeć do głębokich warstw tkanki łącznej, to część praktyki, w której ciałó ma szansę się wyciszyć i zregenerować. Praktyka Yang-Yin to balans pomiędzy ruchem i bezruchem, napięciem i rozluźnieniem, poruszenie dwóch energii obecnych we wszystkim.
JOGA KSIĘŻYCOWA
Łagodność, która ma moc
Łagodna, regeneracyjna odmiana vinyasy, przeznaczona dla każdego - niezależnie od poziomu zaawansowania. Praktyka polecana szczególnie kobietom w czasie menstruacji a także, przy odpowiednich modyfikacjach, w czasie ciąży. Idealnie sprawdza się w czasie tzw.moondays, czyli podczas pełni lub nowiu księżyca, kiedy ciało naturalnie domaga się większej troski i uważności. Wspólnym mianownikiem praktyki są sekwencje Powitania Księżyca oraz praktyka skoncentrowana wokół bioder i dolnego odcinka kręgosłupa.
JOGA KUNDALINI
Wewnętrzny ogień, zewnętrzny spokój
Joga Kundalini, nazywana też jogą świadomości, to praktyka, której najlepiej doświadczyć, by zrozumieć czym jest. Regularna praktyka, która poprzez ciało otwiera drogę do pracy wewnętrznej, uczy zmiany perspektywy, wychodzenia poza strefę komfortu, której celem jest przywrócenie wewnętrznego przepływu energii. Każde praktyka obejmuje mantry, techniki oddechowe, sekwencje ćwiczeń (krija), medytację oraz głęboką relaksację. Całokształt praktyki działa na wielu poziomach jednocześnie - fizycznym , mentalnym i duchowym - prowadząc do spójności, ugruntowania i większego czucia oraz zrozumienia siebie.
JOGA WZMACNIAJĄCA
Silne ciało - gotowość do wyzwań
Zajęcia mają na celu wzmocnienie kluczowych struktur w ciele, które stanowią fundament do bezpiecznego i świadomego wykonywania bardziej zaawansowanych asan tj. pozycje odwrócone czy balanse na rękach. To solidna baza, która pomaga budować siłę, stabilność i wytrzymałość niezbędne do pracy w dynamicznych stylach jogi. Regularna praktyka pomaga nie tylko rozwinąć sprawność fizyczną ale również zbudować pewność siebie na macie.